Friday, June 11, 2010

Cerita Kedai Kopi!!!

Cerita Kedai Kopi,
Cerita kedai kopi,
tiada hakim,
tiada saksi
cerita sensasi,di kedai kopi
Fuh..fuh..agak berhabuk la laman blog ini,
almaklum la sudah lama tidak berkunjung disini..
Ku buka ceritera ini dgn lagu Cerita kedai kopi dendangan Malique feat Salam.
Bait-bait lagu ini membawa makna yang agak sinis buat segelintir masyarakat,
terutamanya masyarakat Melayu yang sering berkunjung di kedai-kedai kopi.
Masyarakat Melayu terkenal dengan suasana harmoni dipagi hari dengan berkunjung di warung-warung untuk bersarapan. Kekadang bersama family,tak lekang jugak ada yang pergi bersama kawan-kawan serta orang yang tersayang. Pelbagai peringkat umur dapat dilihat untuk menjamu selera di sana. Sungguh gembira melihat masyarakat Malaysia mampu hidup aman damai begini.
Di tengah keasyikan melayan Lontong,Nasi Lemak,Roti canai dan Kopi O, dapat juga diperdengarkan pelbagai isu dan berita diceritakan disetiap ceruk meja warung tersebut..
Ada yang menceritakan perihal politik,Isu-isu semasa, Agama dan gossip. Betol bait-bait lagu diatas Tiada hakim Tiada Saksi.
Masyarakat bebas memperkatakan apa yang mereka rasakan betol mengikut fahaman dan ideologi masing-masing. Apabila timbul saja topik,pelbgai usul dan pandangan dapat didengarkan seolah-olah berada didalam dewan perbahasan Parlimen dan usul dibentangkan oleh Ahli Parlimen...
Hahah,agak melucukan sesekali melihat gelagat masyarakat begitu sesuka hati melepaskan pandagan dan hujah mereka beserta dengan reaksi dan emosi serta suara yang lantang, menghiruk pikuk kan suasan warung. Tapi jika kita amati, apa yang diperkatakan itu ada benarnya,kerana sesiapa saja boleh memberi pandangan dan masing-masing juga ada fahaman masing-masing..
Mungkin bagi sesetengah pihak,mnerima pandangan diwarung-warung tidak membawa apa-apa faedah kerana yang berhujah hanya pandai berkata-kata dan tidak mempunyai apa-apa jawatan di dalam negara serta mungkin jugak tidak mempunyai tahap pendidikan yang tinggi.
Ada jugak yang berkata,kalu pandai sangat bercakap kenapa x jadi wakil rakyat..
dah begitu pula jadinya...
Pada saya, kita boleh mendengar pandangan dari mereka kerana semua berhak untuk berkata-kata,cuma kita mempunyai fikiran dan boleh berfikir baik dan buruknya sendiri..
Cuma apabila bersembang dikedai kopi tu,harus dingat juga bukan semua senang dengan cara kita hendak berkongsi cerita tersebut,bukan semua sealiran dgn kita dan bukan semua beridealogi sama macam kita. Pendek kata,semuanya kena la secara berhikmah dan bersederhana, jangan asyik kita saja mahu menang..hahah
Walau apa-apa pun, aku suka mendengar cerita-cerita di kedai kopi, semakin aku dgr semakin bertambah pengalaman dalam diri aku nie..hahha..
mungkin lain orang lain pandangan nyer....Ayuh ke kedai Kopi...
p/s: Memuji Tidak semestinya menyokong,
Mengkritik Tidak semestinya Membangkang!!!
Renung-renungkan...(",)v

2 comments:

Marya Hana . said...

gle la bal..
kaw da macam ahli politik .
haha :D

Iqbal Amir said...

hahah,lame xbercerita...